🎧 Regimul microîntreprinderilor în 2024

Descoperă cele mai recente schimbări ale regimului microîntreprinderilor în România pentru 2024. Irina Popescu, consultant fiscal acreditat, face o sinteză a evoluției istorice, condițiilor actuale și noilor definiții legislative și îți arată cum aceste modificări te pot afecta și cum să navighezi cu succes cu afacerea ta în contextul noilor reglementări.

Material actualizat la data de 1 aprilie 2024.


Ascultă varianta audio:

Începutul anului 2024 a venit cu schimbări esențiale în regimul microîntreprinderilor, menite să restrângă aria de aplicare a acestui regim fiscal simplificat. 

Scurt istoric al regimului microîntreprinderilor în România

Istoricul regimului microîntreprinderilor în România reflectă o evoluție constantă, menită să sprijine activitatea întreprinderilor mici și să stimuleze dinamica mediului de afaceri. Conceptul a fost introdus pentru prima dată în legislația românească în anii 2000, ca o derogare adusă regimului fiscal tipic, cu scopul de a simplifica obligațiile administrative și fiscale pentru întreprinderile de dimensiuni mici, astfel încât să faciliteze intrarea pe piață a mai multor astfel de firme, încurajând în același timp crearea de locuri de muncă.

Inițial, regimul microîntreprinderilor era destinat firmelor cu venituri mici și un număr limitat de angajați, oferindu-le posibilitatea de a plăti o cotă redusă de impozit pe veniturile din cifra de afaceri în locul impozitului pe profit. Acest regim a fost în general apreciat de majoritatea administratorilor, în primul rând datorită simplității cu care permite gestiunea sarcinilor administrative și fiscale în raport cu regimul tipic al plătitorilor de impozit pe profit, dar și pentru avantajul fiscal net pe care îl oferă, de obicei, la calculul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, pentru firmele mici care înregistrează constant profit contabil.

Pe parcursul anilor, legiuitorii au modificat periodic condițiile și pragurile care permit încadrarea unei firme în regimul fiscal al microîntreprinderilor, adaptându-le la contextul economic și la nevoile sectorului de afaceri. Aceste modificări au inclus ajustări ale plafonului de venituri care condiționează calificarea pentru acest regim fiscal, precum și schimbări privind cotele de impozitare aplicabile. 

De asemenea, recent s-a făcut trecerea de la încadrarea automată în funcție de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate la încadrarea contribuabililor pe bază de opțiune, în cazul în care criteriile de calificare în regimul microîntreprinderilor sunt întrunite. 

În prezentarea video de mai sus poți afla care sunt actualele tendințe în aplicarea regimului fiscal al microîntreprinderilor.

Ce condiții trebuie să îndeplinească o firmă pentru a fi microîntreprindere în prezent 

În prezent, de regimul de microîntreprindere poate beneficia o persoană juridică română care îndeplinește, cumulativ, următoarele condiții, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

  • A realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 500.000 euro, cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro fiind cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au realizat veniturile. Pentru anul 2023, acesta este de 4,9746 RON/EUR, rezultând un echivalent al pragului de 2.487.300 lei.
  • Această limită privind veniturile realizate este îndeplinită luând în calcul veniturile sale cumulate cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta, conform definiției recent modificate (în scopul clarificării), prin OUG nr. 31/2024, în vigoare de la 29 martie 2024 (detaliată în secțiunea următoare), însă afectând retroactiv regimul fiscal al firmelor, de la 1 ianuarie 2024.  
  • Capitalul social al acesteia este deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale; 
  • Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în Registrul Comerțului sau la instanțele judecătorești, potrivit legii;
  • A realizat venituri, altele decât cele din consultanță și management (cu excepția veniturilor din consultanță fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 - Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal), în proporție de peste 80% din veniturile totale;
  • Are cel puțin un salariat cu normă întreagă (sau echivalent) sau se încadrează în termenul de 30 de zile inclusiv de la data înregistrării sau încetării precedentului contract individual de muncă în care urmează să îndeplinească această condiție;
  • Asociații sau acționarii care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot au stabilit că această persoană juridică este singura firmă în care au astfel de participații care va aplica regimul microîntreprinderilor (n.b. în fapt, formularea oficială a condiției este puțin diferită, dând naștere la potențiale interpretări eronate);
  • A depus în termen situațiile financiare anuale, dacă are această obligație potrivit legii. Ca regulă tranzitorie, pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderii în anul fiscal 2024, această condiție se consideră îndeplinită dacă situațiile financiare anuale (restante) sunt depuse până la data de 31 martie 2024 inclusiv. 

Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanță și/sau management, cu excepția veniturilor din consultanță fiscală, în veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit oricare dintre aceste limite.

Cotele de impozitare aplicabile în 2024

Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor aplicabile în anul 2024 sunt:

a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro inclusiv (echivalent 298.476 lei pentru veniturile anului 2023) și care nu desfășoară activitățile din lista specifică prevăzută de legiuitor pentru cota de 3%;

b) 3%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60.000 euro sau desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare anumitor coduri CAEN, care se referă la activități din domeniile IT, HoReCa, juridic și medical, cum ar fi: 

  • editarea a jocurilor de calculator, editarea a altor produse software, realizarea soft-ului la comandă, alte activități de servicii privind tehnologia informației; 
  • hoteluri și alte facilități de cazare similare, facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată, parcuri pentru rulote, campinguri și tabere, alte servicii de cazare, restaurante, catering pentru evenimente, alte servicii de alimentație, baruri și alte activități de servire a băuturilor; 
  • anumite activități juridice; 
  • asistență medicală generală și specializată, asistență stomatologică și alte activități referitoare la sănătatea umană. 

Noutăți privind definiția întreprinderilor legate introduse în martie 2024

Pentru a clarifica definiția întreprinderilor legate în cazul aplicării regimului fiscal al microîntreprinderilor, dat fiind că trimiterea inițială către Legea 346/2004 introdusă prin OUG nr. 115/2023 a generat numeroase dezbateri de interpretare în spațiul public, Guvernul a introdus o definiție direct în Codul fiscal, prin OUG nr. 31/2024, oficializată la finalul lunii martie 2024.

Astfel, în aplicarea prevederilor care stabilesc limita privind veniturile realizate (500.000 euro/an) se verifică luând în calcul veniturile realizate de persoana juridică română, cumulate cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta. Elementele care se iau în calcul sunt cele care constituie baza impozabilă (așa cum este aceasta prevăzută la art. 53 din Codul fiscal). Această trimitere naște noi dezbateri de interpretare în spațiul public, dat fiind că respectivul articol se aplică doar microîntreprinderilor – în calcul trebuie să fie incluse și întreprinderile legate care au regim fiscal de plătitoare de impozit pe profit. 

Conform noii definiții, persoana juridică română este legată cu o altă persoană dacă există oricare dintre următoarele raporturi:

a) persoana juridică română care verifică condiția deține la o altă persoană juridică română, direct și/sau indirect, peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul sau majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice române;

b) persoana juridică română care verifică condiția este deținută de o altă persoană juridică română, direct și/sau indirect, cu peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridică română care verifică condiția, această altă persoană juridică română are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul sau majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere;

c) persoana juridică română care verifică condiția este legată cu o altă persoană juridică română dacă o persoană deține, în mod direct și/sau indirect, peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul sau majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere atât la prima persoană juridică, cât și la cea de-a doua persoană juridică. 

În situația în care persoana care deține titlurile de participare sau drepturile de vot sau de numire sau revocare este o persoană juridică română, persoana juridică română care verifică condiția cumulează și veniturile acestei persoane;

d) persoana juridică română care verifică condiția, dacă are unul sau mai mulți acționari sau asociați care dețin, direct și/sau indirect, peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice române, acționari sau asociați care desfășoară și activitate economică prin intermediul unei persoane fizice autorizate (PFA), al unei întreprinderi individuale (II), a unei întreprinderi familiale (IF) sau a altei forme de organizare a unei activități economice, fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare. 

În această situație, veniturile înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile sau norma anuală de venit, stabilită, ajustată sau redusă, potrivit prevederilor titlului privind impozitul pe venit din Codul fiscal, ale/a PFA, II, IF sau ale altei forme de organizare a unei activități economice fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, se cumulează cu cele realizate de persoana juridică română sau de alte întreprinderi legate.

Pentru calculul pragului de încadrare în regim, împreună cu veniturile întreprinderilor legate cu microîntreprinderea care se găsește în situația de mai sus (lit. d) se cumulează și o pătrime din norma anuală de venit stabilită, ajustată sau redusă pentru anul fiscal curent a PFA, II, IF sau a altor forme de organizare a unei activități economice fără personalitate juridică, autorizate potrivit legilor în vigoare, care datorează impozit pe baza normei anuale de venit, potrivit prevederilor titlului privind impozitul pe venit din Codul fiscal.

Prin această prevedere, legiutorii au transpus în lege intenția de a preveni fragmentarea artificială a afacerilor, astfel încât regimul fiscal al microîntreprinderilor să rămână disponibil doar antreprenorilor care au afaceri cu cifre de afaceri sub plafonul stabilit și să limiteze utilizarea sa la cel mult o entitate per investitor.

Noutăți privind declararea schimbării de regim fiscal (martie 2024)

Deoarece noile reguli se aplică începând cu verificarea încadrării în regimul fiscal al microîntreprinderilor în anul fiscal 2024 și având în vedere cât de târziu s-au oficializat aceste schimbări, a fost necesar ca termenul de depunere al declarației 700 - declarație menită să notifice, dacă este cazul, ieșirea din regimul fiscal al microîntreprinderilor și trecerea la regimul cu impozit pe profit - să fie și el amânat de la data de 31 martie 2024, strict pentru notificarea schimbării regimului de impozitare, până la data de 15 aprilie 2024, lucru realizat prin aceeași OUG nr. 31/2024.


Cum poți afla mai multe despre acest subiect și altele similare? 

Dacă te interesează acest subiect din sfera financiară sau alte subiecte similare și dorești să obții mai multe detalii, te încurajăm să urmărești platforma Startarium eXperience și să te înscrii la newsletter ca să te anunțăm când relansăm cursul gratuit „Management financiar pentru mici afaceri”, susținut de Irina Popescu, consultant fiscal și Managing Partner Positive Projects. 

Cursul este structurat în patru module, însoțite de instrumente de lucru gata de utilizat, fiind ilustrat prin exemple concrete și studii de caz cu explicații și soluții, menite să permită învățarea prin aplicarea practică a conceptelor prezentate. 

Noutăți de la Startarium eXperience


 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail